Sporty og fede solbriller fra Nike til mænd og kvinder

Nike solbriller til mænd og kvinder online

Solbriller fra Nike er noget helt specielt, da Nike har formået at skabe sit eget univers, hvor design og komfort smelter sammen i en enhed, som er helt unik.
Amerikanske Nike er verdens absolut største mærke indenfor sportstøj, sko og sportsudstyr. Der er ingen andre mærker, som bare når Nike til sokkeholderne. Den næst største er tyske Adidas, som også er en gigant, men Adidas kan på ingen måde sammenlignes med Nikes enorme størrelse. Indenfor solbriller er Nike dog et stykke bag efter den største konkurrenten Oakley, og et stykke bagefter Adidas, Carrera mm. Nike forsøger dog ihærdigt at lave markedets bedste solbriller, og det går også stærkt fremad. Især samarbejdet med Marcolin er strategisk en genistreg, da Marcolin besidder alt den know how, som Nike endnu ikke har.

Historien om Nike solbriller

Som tidligere nævnt, så er Nike et amerikansk mærke, som blev grundt langt i Januar 1964 af Philip Knight og Bill Bowerman. Oprindeligt hed firmaet Blue Ribbon Sports eller bare BRS. I starten var BRS distributør for det japanske mærke Onitsuka Tiger, i dag ASICS. Onitsuka Tiger er idag et undermærke i ASICS koncernen, hvor fokus stadigvæk er på sko og beklædning.
Det meste salg blev i starten lavet fra Philips bil, og de to herre var nogle seriøse og hårdt arbejdende kanvassælgere. De rejste rundt i USA, og forsøgte at sælge til alle de butikker, som det overhovedet var muligt.
Salget af Onitsuka Tiger sko gik så godt, at allerede i 1967 havde Philip og Bill råd til, at åbne den første butik på Pico Boulevard i Santa Monica Californien. På grund af den store vækst, så skabte det gnidninger mellem BRS og Onitsuka Tiger, og det førte i 1971 til, at samarbejdet mellem BRS og Onitsuka Tiger blev brudt. Men op til bruddet havde Philip og Bill allerede forberedt lanceringen af deres eget sko mærke.
Deres nye skomærke skulle have et logo, nemlig det famøse Swoosh logo. Dette blev iøvrigt designet af Carolyn Davidson, som fik $35 for opgaven. På Nikes 40 års fødselsdag fik hun dog en bonus på $1.000.000, som en special tak for logoet.
Allerede den 18. Juni 1971 blev den første sko med det kendte Swoosh logo solgt. Det var en fodboldstøvle med navnet Nike. Navnet Nike stammer fra den græske gud for sejr (victory). Logoet blev patenteret den 22. Januar 1974.

I 1978 skiftede BRS navn til Nike Inc. Salget af Nike sko var gået så godt, at Philip og Bill besluttede, at der ville være flere fordele i, at firmaet havde samme navn, som deres succesfulde sko mærke. Selv samme år blev den første sponsoraftale underskrevet med atleten Ilie Nastase, hvilket blev starten på historiens mest succesfulde metode med branding via sponsorater. Der kommer mere om sponsoraterne senere i indlægget.

Allerede i 1980, blot 9 år efter starten, havde Nike over 50% af det amerikanske marked for  sports sko. Samme år gik firmaet på børsen.
Nike indledte et samarbejde i slutningen af 1970´erne med reklamebureauet Wieden+Kennedy, og det var en af grundlæggerne fra selv samme bureau, nemlig Dan Wieden, som i 1988 opfandt det kendte slogan “Just Do It” til en reklamekampagne. Dette slogan var så godt, at Nike straks tog det til sig, og markedsførte hele firmaet under “Just Do It”. Sloganet har senere vundet adskillige priser, som et af verdens bedste. Det er desuden blevet kåret til et af det 20. århundredes 5 bedste slogan i hele verden.

Nike fortsatte væksten op igennem 1980´erne, 1990´erne og det nye årtusinde, og nye markeder blev indtaget. Og Nike sælges stort set i alle lande i dag, med meget få undtagelser.

Solbriller var en af de sidste nicher, som Nike er gået ind i. Hvorfor Nike har været så længe om, at satse seriøst på solbrille kollektionen, det vides ikke, men noget tyder på, at forkerte samarbejdspartnere, har gjort processen svær i starten, og det har desuden kostet en del på navnet hos forbrugerne. Men efter at Nike, i samarbejde med Marcolin, er begyndte at satse helhjertet på, at producerer solbriller, som både er moderne, fleksible og praktiske, så har mærket både oplevet en salgsvækst, men det har også betydet, at Nike er blevet en mere komplet producent. For nu kan Nike supplerer alle varerne til de sportsgrene, som firmaet især satser på.
Solbriller er en sjov branche, som har oplevet en voldsomt vækst siden 2000, hvor solbriller for alvor slog igennem som en mode accessories. Før var solbriller noget, som mange brugte som beskyttelse, når solen var skarp, og det var kun de rige mennesker, som rendte rundt med dyre solbriller ellers. Men omkring år 2000 ændrede dette sig totalt, og pludselig var solbriller en ligeværdig mode accessories på højde med bælter, smykker og armbånd. Alligevel tog det Nike flere år, at komme med på denne trend, men idag er Nike godt med, selvom der er et stykke vej op til Oakley, som er den suveræne leder, når det gælder solbriller til mere fysiske aktiviteter. Men Nike arbejder intenst på sagen, og der er ingen tvivl om, at Nike nok med tiden skal vokse, og gøre hullet op til Oakley mindre. Men det kommer til at kræve meget hårdt arbejde!

Det firma, som startede som distributør for Onitsuka Tiger (ASICS idag), endte med at blive en verdens leder indenfor sportsbeklædning, sportsudstyr, sko, tøj mm. Og det skete alt sammen på meget få år! Nike er blevet et af de mest indflydelsesrige brands i sportsverden, hvilket både skyldes et kæmpe sortiment af kvalitets produkter, men især også Nikes evne til at sponsorere vigtige sportspersoner eller hold.

Nikes fokus områder.

Nike er verdens absolut største producent af sportsudstyr. Herunder er en liste over de sportsgrene, som Nike er specialiseret i:

  • Fodbold – Støvler – Bolde – Trøjer – Benskinner – Træningsdragter – Andet fodboldudstyr
  • Basketball – Sko – Bolde – Trøjer – Caps – Hoodies – Andet basketballudstyr
  • Cykling – Tøj – Sko – Solbriller – Andet cykeludstyr
  • Golf – Sko – Bolde – Poloer – Tøj – Handsker – Solbriller – Tasker – Andet golfudstyr
  • Outdoor – Træningstøj – Sko – Støvler – Jakker – Hatte – Andet outdoorudstyr
  • Rugby – Trøjer – Sko – Tasker – Tøj generelt – Sokker – Andet rugbyudstyr
  • Running/Training – Sko – Tøj generelt – Tasker – Accessories – Andet løbeudstyr
  • Tennis – Sko – Tøj – Accessories – Andet tennisudstyr
  • Skateboard – Sko – Tøj – Andet skateboardudstyr
  • Andre sportsgrene – Udstyr til andre sportsgrene herunder typisk beklædning og sko

Nike & sponsoraterne

Det som startede, som et smart reklame fremstød i 1978, endte med at blive nøglen til hele Nikes succes. Nemlig at sponsorerer kendte sports stjerner eller kendte hold. Det lyder meget simpelt, men effekten og brandingværdien er enorm.
Nike indså meget hurtigt, at folk har barriererne oppe, når det gælder normale reklamer i blade, på tv eller på nettet (internettet fandtes dog ikke i den form, som vi kender det i dag i 1978. Derfor er det en nyere del af Nikes branding værktøjer). For forbrugerne kunne godt lure, at der var tale om reklame, fordi Nike gerne ville sælge varer.
Derfor var brandingen via kendte stjerner genial. For ingen forbrugere har barriererne oppe, når de ser atletik, tennis, fodbold mm. Nej forbrugeren dyrker en hobby, og derfor er forbrugeren meget lettere at påvirke inddirekte. Det betyder, at Nike ikke sælger flere varer her&nu, men forbrugeren får en præference for Nikes produkter ubevidst, fordi deres idoler eller ynglingshold spiller i Nike udstyr.
Oversat til normalt dansk, så betyder det, at forbrugeren pludselig har en positiv indstilling til Nikes produkter, næste gang vedkommende står nede i den lokale sportsbutik, eller shopper på internettet. Også selvom kunden aldrig har prøvet et Nike produkt før. Det hele foregår ubevidst inde i hjernen, og det at skabe præferencer hos forbrugerene, det har været Nikes store nøgle til succes. En reklame metode som Coca Cola også bruger meget konsekvent, dog udformet på en anden måde. Men hele grundideen er den samme.

Nike har igennem tiden sponsoret de fleste store sportsstjener. Idag er firmaet sponsor for rigtig mange personer og hold.
Af de mest kendte kan blandt andet nævnes tennis spillerne Roger Federer, Rafael Nadal og Serena Williams + de tidligere tennis ikoner Pete Sampres og Andre Agassi.
Ellers er der den tidligere super atlet over dem alle Carl Lewis, som Nike var fast sponsor for. Også basket ikonet Michael Jordan og basket holdet over dem alle Chicago Red Bulls har Nike været fast sponsor for. Det var selvfølgelig i storhedstiden, hvor Red Bulls styrede NBA, og hvor Jordan var stjerne over alle stjerner, hvilket han stadigvæk er!
Golf mesteren Tiger Woods er også en fast modtager af sponsorater fra Nike. Igennem hele Woods storhedstid, der var Nike den partner, som leverede alt outfit til golf ikonet. Og det medførte selvfølgelig en enorm branding af Nike.
Indenfor fodbold sidder Nike også tungt på tronen. Mange af de store europæiske klubber bliver sponsoreret af Nike. Men også landsholdene har Nike godt tag i, hvor firmaet blandt andet har Brasilien, Holland, Frankrig, Portugal og USA i folden. Med andre ord, så har Nike sponsoret flere hold, som både har vundet EM og VM.

Så som det sikkert tydeligt fremgår af ovenstående, så har Nike en enorm sponsormaskine, som hele tiden sikre firmaet en enorm PR værdi, men også en brandingværdi, som er uundværlig. Og det er hele dette markedsføringsprincip, som har sikret firmaet en fast plads på toppen. Ingen har til dato kunne slå Nike, selvom Adidas og Puma gør et ihærdigt forsøg. Adidas er kommet meget bedre efter det de seneste 10 år, men firmaet er stadigvæk meget bagefter.

Læs mere om Tom Ford solbriller her.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 10.0/10 (5 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: +2 (from 4 votes)
Sporty og fede solbriller fra Nike til mænd og kvinder, 10.0 out of 10 based on 5 ratings