Chloe solbriller til den moderne kvinde – Chloe Myrte

Billige Chloe solbriller til den moderne og kræsne kvinde

chloe-solbriller-myrte

Chloe solbriller er skabt til kvinder, som ønsker et elegant, lækkert og eksklusivt udseende. Mange vil mene, at der findes mange mærker, som har præcist de egenskaber, som gør at kvinden kan føle sig helt speciel. Fakta er bare, at ja måske er der mange mærker, som laver lækre solbriller til kvinder, og solbriller som er noget ud over det sædvanlige, men der er kun et mærke, som laver de mest specielle solbriller, og det er Chloe.
Chloe Myrte er et af de bedste eksempler på, at solbriller ikke bare er solbriller, men faktisk er en designer genstand og et kunstværk. Men mere om denne model senere i indlægget.

Chloes historie – Et fransk modehus, som er skaber sin egen verden

Chloe er historien om et mærke, som ændrede verden for altid, selvom det skete på en meget enkel og naturlig måde.
Mærket blev grundlagt af Gaby Aghion i 1952. Hun var født i 1921 i Alexandria i Egypten, men flyttede til Frankrig i 1945 efter afslutningen på anden verdenskrig. Grunden til at Aghion ville til Frankrig, var at hun sammen med hende mand, Jacques Lenoir, ville til mode metropolet Paris for at være en del af den blomstrende mode. Det var her det skete, og det var her, at mode blomstrede og mulighederne var.
Men parret havde også set, at der var et hul i modemarkedet. Nemlig at efterspørgslen efter i stil med haute couture, men til en mere overkommelig pris. For haute couture var og har altid været sindsyg dyrt, og det har altid været forbeholdt gruppen af rige kvinder, og alle andre luxusmodehuse lavede på daværende tidspunkt kun haute couture. Og det ville parret lave om på. De ville gøre lækkert tøj, i stil med haute couture, billigere så almindelige mennesker også havde råd til at købe det. Med billigere menes ikke discount, men blot at få prisen ned i et mere overkommeligt niveau. Og med den bagtanke blev mærket Chloe skabt.
Så Aghion gik igang med at skabe den første kollektion, som dog var noget tid under vejs. I 1956 blev den lanceret på cafeen Le Café de Flore i Paris, som var parret ynglings cafe  som også var et kendt og populært mødested for alle Paris´ kunstnere. Kollektionen var tegnet og designet af Aghion selv, mens det var første assistenten hos Lelong, som havde syet den.
Kollektionen var en direkte modsætning til 1950´ernes stive formaliteter og stil, så Aghion lavede en kollektion, som bestod af bløde materialer af meget høj kvalitet, og tøj som var kropsnært og feminint, og hun kaldte “luxury prêt-à-porter” (luksus klar-til-at-bære). Hermed var Prêt-à-Porter, bedre kendt som Ready-To-Wear, født og det skulle blive en forandring, som ændrede luxusmodehusenes fokus for altid. Måden at lave lækkert og dyrt modetøj var forandret, og det var nu pludselig muligt for mere almindelige mennesker, at købe det. Faktisk lancerede et andet fransk mærke, nemlig Givenchy i 1956 deres første Ready-to-wear kollektion efter inspiration fra Chloe. Chloe fik dermed slået sit navn fast fra starten, men selvom man får en god start, så hænger pengene ikke på træerne.
Derfor gjorde parret det, at de hyrede upcoming og talentfulde designere til deres kollektioner. Nogle som måske i fremtiden ville starte deres eget, og dermed så Chloe, som en perfekt afsats til dette. Det blev designerne Christiana Bailly, Michèle Rosier, Maxime de la Falaise, Graziella Fontana, Tan Giudicelli, Guy Paulin og Carlos Rodriguez, som stod for kollektionerne indtil 1960´erne, hvor en kendt designer kom ind i billedet.

I 1963 bliver Karl Lagerfeld ansat som designer, og allerede i 1966 er den talentfulde Lagerfeld chef designer for Chloe. Han åbner sidenhen sit eget mærke, men fortsætter med at designe for andre mærker. Ansættelsen af Lagerfeld skulle blive starten på Chloes store vækst.
Lagerfeld skaber den ene kollektion efter den anden, som vinder alles hjerter, og i 1971 åbner mærket den første butik på 3 rue Gribeauval i Paris. Lagerfeld er ved Chloe helt indtil 1978, hvor han vil prøve noget nyt, og han formår at gøre mærket til et af ikonerne og symbolerne på 1970´erne, hvor Chloe virkelig vinder indpas i hele Europa og mange lande i resten af verden.
Hele omdrejningspunktet er Ready-to-wear kollektionerne, som er meget eftertragtede.

Aghion og hendes mand er en del af Chloe helt indtil 1985, hvor mærket bliver købt af Dunhill Holding, idag Richemont Group.
Men opkøbet ændrede ikke på Chloes strategier og tilgang til tingene. Man fortsatte med at satse på talentfulde designere, og det betød at Martine Sitbon blev hyret i 1988. Hun stod i spidsen for et par Chloe kollektioner, men allerede i 1992 kom en gammel kending tilbage, nemlig Karl Lagerfeld. Han var der indtil 1997 med stor succes, hvorefter han blev erstattet  af en anden designer, som også er meget kendt idag, nemlig Stella McCartney.
McCartney tilførte Chloe en helt ny stil, som var feminin, romantisk og uforskammet. Et ophør med Lagerfelds stil, som havde præget mærket meget siden hans første ansættelse.

Dunhill Holdings opkøb af Chloe gjorde, at der blev så småt igang sat, at mærket skulle ind i flere produktgrupper indenfor mode-segmentet omkring årtusindeskiftet. For Ready-to-wear, hvor mærket var meget kendt, er kun en af mange under grupper af mode.

I 2001 er det Phoebe Philo, som styre kollektionerne, og hun tilføjer et personligt og sensuelt touch. En forandring, som straks gør at kendte kvinder som Kirsten Dunst, Natalie Portman og Lou Doillon bliver kunder, og stadig er det den dag idag.
Samme år lanceres lillesøsteren See by Chloe, som er målrettet det yngre segment af kvinder og piger, og som er lidt mere vovet og chic agtig. Mærket udfordre normerne, og ideen er, at mærket skal være lidt mere cool og eksperimenterende, end den klassiske Chloe kollektion. Prisen for See by Chloe bliver sat i et niveau, så mærket kan bruges som hverdagstøj, dog i den lidt mere eksklusive ende.
Allerede fra den første kollektion eksploderer salget, og piger verden over tager det til sig fra dag et. For nu kan de pludselig få Chloe produkter til 500-2000 kr pr del.

I 2002 lancerede Chloe efter lang ventetid en taske kollektion sammen med en små lædervarer og sko kollektion. Det var også året, hvor den super kendte Paddington taske kom til verden. En taske som er elsket af kendte kvinder og af piger og kvinder i alle aldre verden over. En taske som også ændrede måden, hvorpå man idag designer luxus og mode tasker.
Dette blev start skuddet på flere lanceringer af linjer fra Chloes side. For de tre nye linjer blev en succes fra starten af, og de lagde sig alle op, at Chloes kendte navn, både når det galt kvaliteten af produkterne, men også når det kom til designet.

I 2008 bliver Hannah MacGibbon udnævnt til kreativ direktør, efter at hun havde arbejdet tæt sammen med Chloe med lanceringen af den første parfume.
Samme år lanceres den første Chloe solbrille og eyewear kollektion. Mere om den senere.
I Marts 2009 kommer MacGibbons første kollektion på markedet. En kollektion som følger traditionen i det franske modehus, og som bringer det kendte modehus frem i alle mode magasinerne. I 2011 erstattes MacGibbon af Pringle of Scotland designeren Clare Waight Keller, som også besidder posten den dag idag.

Idag består Chloe af 6 linjer:

  • Ready-to-wear – Hovedlinjen i Chloe, som består af tøj til kvinder
  • See by Chloe – Ungdomslinjen i Chloe, som består af tøj, accessories og tasker til kvinder
  • Tasker – Taskelinjen som består af luxus tasker til kvinder
  • Accessories (bælter, solbriller, smykker mm) – Lædervarerne designer Chloe selv, mens solbrillerne er solgt ud på licens
  • Parfumer – Chloe laver også parfumer til den moderne kvinde
  • Børnetøj – Sidste skud på stammen er børnetøj til den lille prinsesse

Chloe solbriller – En verden til forskel

Selvom Chloe er en fortrinsvis ny spiller på solbrille markedet, så har mærket alligevel formået at sætte et aftryk, som burde gør de fleste af konkurrenterne misundelige. For selvom den første kollektion først så dagens lys i 2008, så er det gået stærkt siden da.
Chloe har formået at tage designet fra de øvrige linjer, og flyttede det over på solbrillerne, uden at solbrillerne er blevet til noget, som man har set før. Faktisk har Chloe fået skabt sit helt eget solbrille univers, da mærket har lavet nogle modeller, som både er moderne og super lækre, men som også skiller sig så meget ud fra mængden, at de ikke ligner andres design. Og så har Chloe designet Myrte.

Chloe Myrte er måske verdens lækreste solbrille, når det gælder designet. Det er en meget enkel og simple solbriller til kvinder, som via 4 plastik eller metal stykker i hvert hjørne af stellet omkring glassene skaber et design, som både er tidsløst, elegant og eksklusivt (se billedet til denne artikel, hvis du er i tvivl om metalstykkernes placering). Stellet er meget kanten og enkelt, og det er som taget ud af 1970´erne. Men modellen er så unik og lækker, at de blev et giga hit i Hollywood, hvor mange kendte sangere, filmstjerner mm måtte eje dem.
Idag har Myrte feberen lagt sig, men modellen er stadigvæk hotteste mode, og den er af flere eksperter, indenfor mode og design, blevet udråbt til den lækreste designer solbriller nogen sinde. Et stort komplement må man sige.

Hvis vi kigger på de øvrige Chloe solbriller, så er de alle simple i designet ligesom Myrte, men de har alle en enkel detalje, som gør forskellen. En detalje som kan være alt fra et forskudt stel til et hul i stellet. Der er mange variationer, men de er alle udført på en elegant og lækker måde, så solbrillerne beholder deres luxuriøse design.
Dertil kommer at flere af solbrillerne kommer i farver, som mange andre mærker ikke laver  solbriller i. Igen en måde at skille sig ud fra mængden, og gøre tingene anderledes på en cool måde, hvilket er det typiske kendetegn for Chloe.

 

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 7.0/10 (3 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 2 votes)
Chloe solbriller til den moderne kvinde - Chloe Myrte, 7.0 out of 10 based on 3 ratings